Мостовете над Дунав са от стратегически интерес на НАТО

Новини

Правителството ще търси начини за финансиране на инфраструктурни проекти, които “могат да помогнат за способността на НАТО да има по-добра логистика”, включително повече мостове по Дунав и пътни връзки, които ще помогнат за свързването на Гърция и Румъния.. Това заяви премиерът Кирил Петков в интервю за кореспондента на Bloomberg ТВ в София Слав Оков, Предлагаме ви тази част от казаното от Петков.

– Смятате ли, че има нужда от повече присъствие на НАТО в България?

– В момента смятам, че е стратегически да мислим за създаването на стратегическа инфраструктура, която би могла да помогне на възможностите на НАТО да има по-добра логистика, по-добра военна мобилност в свързването на Александруполис с Констанца, например. Този тип стратегически проекти са напълно съвместими на свързването на Европа с инициативата “Три морета”. Затова смятам, че създаването на възможности за стратегическа инфраструктура, която би позволила по-бърза реакция, е важно за България. Не сме обсъждали с партньорите ни от НАТО, нито в правителството нещо конкретно за допълнителни военни части или друго. Ще има дискусии, но бих искал да видя проектите по механизма за свързване на Европа и военната мобилност на НАТО. Наред с останалите от Гърция до Румъния през цяла Източна Европа мисля, че това би било ключов компонент от конструктивното членство в НАТО.

– Тук говорим за проектите на българското правителство, или…

– Това е интересно, защото са трансгранични проекти. Още един мост между България и Румъния, Александруполис – Бургас, не са само национални проекти, а проекти за сътрудничество между съседни страни. Затова смятам, че механизмът за свързване на Европа е типът финансиране, който може да е полезен за подобен проект, както и някои натовски възможности да финансират поне плановете за тези проекти. Би било интересно като сътрудничество. Но, разбира се, националните бюджети също ще участват.

И не сте обсъждали нищо от това с партньорите си?

– Не, но мислим, че това би било разумен подход, защото хубавото на такъв тип инфраструктура е, че създава по-голяма свързаност и в невоенната област. Добре е да има пряк достъп до Александруполис от България, добре да има допълнителни мостове над Дунав. Това са проекти със съвместна цел – военна и гражданска, и когато говорим за силна интеграция в НАТО и икономическо развитие, двете неща не бива да си противоречат, трябва да вървят ръка за ръка.

Leave a Reply